Candi Bubrah

Candi Bubrah.

Az UNESCO Világörökség részét képező 9. századi buddhista templom szintén a jávai Prambanani Régészeti Park területén található. Ott, ahol békében megfér egymás szoros közelségében a hindu templom a buddhistával, a park szomszédságában pedig a muszlim mecset a keresztény templommal és egyéb felekezetek kegyhelyeivel. Ez nem csak a térség vallási sokszínűségét, multikulturális társadalmát jelzi, hanem egy mindenre kiterjedő harmóniát, elfogadást, melyek összessége az, ami miatt jobban otthon érzem magam a régió országaiban mint itthon. Ezt az érzést csak megtapasztalni lehet, leírni nem. Ott, ahol a gyűlölködés, az ítélkezés, az irigység nem a mindennapok meghatározó része, ott, ahol úton-útfélen mosolygós arcokkal találkozom, ott, ahol még a szellőnek is szabadság illata van, na az az a hely ahol igazán jól érzem magam. Pedig ott sincs kolbászból a kerítés, ott sem rózsaszín burokban élnek az emberek, és bizony sok helyen nagy a szegénység. De máshogy gondolkodnak, mások a prioritások. Igen, tudom, hogy van bennem nem kis elfogultság, hisz a szerelmeivel szemben elfogult az ember. Szerelemmel szeretni pedig feltétlen szeretet, csak az imádat tárgyának minden hibájával együtt lehet.
A templom eredeti neve ismeretlen, a helyiek nevezték el „candi Bubrah”-nak, amely jávai nyelven romtemplomot jelent. Ugyanis felfedezésekor csupán egy 2 méter magas romhalom volt.
Építésekor a Mataram királyság fővárosának területén állt. A fővárost a 11. században elköltöztették, a templomot elhanyagolták, majd a felejtés homályába merült. Évszázadokkal később a Merapi vulkán törmelékei maguk alá temették, földrengések is károsították, és benőtte a dzsungelnövényzet.
Amikor a területet a 19. században újra felfedezték, a templom romokban állt. 2011 és 2017 között rekonstruálták, neve mai állapotára is találó, mert egy része most is romokban hever. Így bár nem ragyoghat a teljesen felújított épületek pompájában, a maga természetes valójában van valami különleges vonzerő, természetesség. Nekem így jobban is tetszett, közelebb állt a valósághoz, és a fantáziám összerakhatta a földön heverő köveket, mint ahogy gyerekkoromban az építőkockákat. A kövek, a rajtuk levő faragványok a történelemről , a kor hitvilágáról, mérnökeinek nagyszerűségéről, a kőfaragók ügyes kezéről tanúskodnak, mindezt teszik a romokat körülvevő buja zöld trópusi környezetben. Igen közel van hozzá a hatalmas Sewu templom, régészek szerint a Bubrah nem önálló kegyhely, hanem a környék többi leletéből következtetve a Sewu része, annak déli őrzőtemploma volt.
Környező híresebb társaival ellentétben olyan mint egy rejtett kincs, ahol a kevés turista miatt nyugalomban, csendben élhető meg a hely misztikus, spirituális szelleme.
A helyiek számára a candi Bubrah ma is spirituális jelentőséggel bír, szorosan kötődik a hagyományokhoz, A mai napig a jávai naptárhoz kapcsolódó éves szertartások egyik helyszíne is.





Vízköpő.

Vízköpő.



Muszlim mecset a hindu és buddhista templomok közelségében.

Ősi mecset kapuja.

Keresztény templom.

Keresztény szobrokat készítő kőfaragó az ősi hindu és buddhista templomok szomszédságában

Ezt a csodás Buddha szobrot egy kis sikátorban fedeztem fel, egy lakás bejáratát őrzi.

Ganésa, az egyik hindu isten, az utcát vigyázza.

Kínai negyed az ősi templomok szomszédságában.


Yogyakartai életképek

  Yogyakartai életképek. Jáva szíve. Zene, tánc, utcabál, mosoly, gyerekek, nyüzsgés, béke, elfogadás, etnikai sokszínűség, multikulti, trad...